مجله

استاندارد IATF . چرایی و چگونگی پیاده سازی

مجله

بکارگیری این استاندارد به ما اطمینان می بخشد که مشتری ها دائما محصولات و خدمات با کیفیت را از ما دریافت می کنند . این امر بدون شک می تواند بسیار سودآور باشد. این استاندارد نیازهای سیستم مدیریت کیفیت یا QMS سازمان ها را به شرح زیر مشخص می کند:

  • نشان دادن توانایی آن سازمان در ارائه دائمی محصولاتی که خواسته و نیاز دائمی مشتری هستند و همچنین ایمن بودن آن محصول
  • افزایش رضایتمندی مشتریان از طریق کاربرد درست سیستم
  • بکارگیری فرایند های ارتقا سیستم
  • تعریف کلی مفاد آن و اینکه چه کسانی زیر مجموعه آن بوده و چه انتظاراتی دارند
  • بیان هدفمند اهداف و مشخص نمودن فرصت های تجاری جدید
  • مشتری را در راس امور قرار دادن و اطمینان یابی از برآورده کردن نیازها
  • داشتن مشتری های وفادار و افزایش آن ها ، پیداکردن مشتری های جدید و توسعه بخشیدن به تجارت و بیزینس
  • توسعه به سمت کشف بازار های جدید ، زیرا بعصی از مشتری ها قبل از انجام بیزینس و تجارت نیاز به این استاندارد دارند
  • تشخیص و بررسی ریسک های مرتبط با سازمان شما
  • انجام موثر و هدفمندتر کارکردن جهت افزایش تولید و اثربخشی آن و در نهایت کاهش هزینه های داخلی
  • افزایش مسئولیت های اجتماعی با ارائه سند و بکارگیری سیاست شراکت در مسئولیت ها

چه زمانی استاندارد IATF16949 را پیاده نماییم؟

درخواست استاندارد IATF می تواند در هر زمانی انجام شود ، اما معمولا هنگامی که به دنبال موارد زیر هستید . باید دریافت این استاندارد را جدی بگیرید:

1- مشتری های شما نیازهایشان را به عنوان بخشی از قرارداد مشخص می نمایند

2- سازمان ها می خواهند محصولات و رضایت مشتری را هدف قرار دهند

چگونه استاندارد IATF را اجرا کنیم؟

تصمیم سازمان ها برای توسعه و بکارگیری هر سیستم مدیریت کیفیت یا QMS جدید یک تصمیم استراتژیک است. تمامی تلاش ها باید روی تشخیص و به حداقل رساندن خطرات و ریسک ها ، برای برطرف نمودن نیازمندی و تخطی ننمودن از اهداف سازمان و مشتری و نیازهای آنها باشد.

سازمان ها باید به موارد زیر تعهد داشته باشند:

  • تشخیص مشتری های مستقیم و غیرمستقیم به عنوان کسانی که سازمان به آنها ارزش و اعتبار می بخشد
  • درک نیازهای فعلی و آینده ی مشتریان و سطح انتظارات آن ها
  • اهداف سازمان را به نیازها و انتظارات مشتری پیوند دهند
  • برقراری رابطه بین نیاز و انتظارات مشتری در تمام سازمان
  • برنامه ریزی ، طراحی ، توسعه و تولید ، تحویل و حمایت از محصولات جهت برطرف نمودن نیاز و انتظارات مشتری
  • اندازه گیری و کنترل میزان رضایتمندی مشتری ها و انجام عمل متناسب با آن
  • تعیین و انجام عمل متناسب با نیازهای طرفین و انتظارات آنها که می تواند روی رضایتمندی مشتریان تاثیرگذار باشد
  • روابط با مشتریان را به طور فعال مدیریت نموده تا به موفقیت مستمر نائل آیند
  • از لحاظ اجتماعی مسئولیت پذیر باشند
  • منابع ضروری جهت اطمینان بخشی از ایمنی محصول را فراهم نمایند

هفت مرحله کیفی زیر می تواند کمک کند تا به استاندارد IATF مطابقت داشته باشید:

1- برنامه ریزی، نگاه کلی مدیریتی و اجرا 2- برنامه ریزی و ارزیابی عدم مطابقت ها 3- مستندسازی 4- پیاده سازی و آموزش 5- بازبینی مدیریت و ارزیابی سیستم داخلی 6- ارزیابی و تشکیل پرونده شخص ثالث 7- بهبود مستمر کیفیت و حفاظت از این امر

این استاندارد در حال حاضر روی “مدیریت موثر ریسک” تمرکز دارد که خود در برگیرنده ی مواردی از قبیل قطعات تقلبی ، ایمنی قطعات ، مدیریت داده ها ، کنترل قطعات غیرمتداول ، مستندسازی و رفتارهای اخلاقی است.

در صنعت خودرو سازی چه شرکت هایی زمینه دریافت استاندارد IATF 16949 را دارند؟

شرکت هایی از قبیل تولیدکنندگان خودرو ، تولیدکنندگان قطعات ویژه خودرو ، تامین کنندگان متریال جهت ساخت قطعات خودرو ، سازمان های مدیریت کیفیت که با سازندگان خودرو ارتباط دارند ، مراکز طراحی خودرو ، مراکز توزیع خودرو و سازمانهای دیگری که در صنعت خودورسازی فعالیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *