مجله

استاندارد IATF در صنعت خودروسازی

مجله

مقدمه ای بر IATF 16949

هنگامی که صحبت از صادرات خودرو و قطعات آن به دیگر کشور ها می شود : فارغ از اعتبار و نام کشور صادرکننده باید به دنبال بررسی استاندارد های کیفی بین المللی و شناخته شده توسط آن تامین کننده بود. به همین منظور کارگروه بین المللی خودرو IATF که مخفف کلمات international automatic task force می باشد . به دنبال سازماندهی نیازهای “سیستم مدیریت کیفیت ” یا QMS خودروسازان است . در ادامه به دلایل اهمیت استاندارد IATF16949 می پردازیم.

با توجه به اهمیت این موضوع می توان گفت که در حال حاضر بسیاری از شرکت های دنیا در حال گذار و تغییر فعالیت ها به سوی این نوع استانداردها هستند. این استاندارد جهت هماهنگ سازی تست و ارزیابی ها و طراحی گواهینامه در سراسر دنیا در حوزه ی زنجیره تامین قطعات خودرو به وجود آمد و متشکل از خودروسازهای مطرح دنیا است.

هدف اولیه این استاندارد توسعه سیستم مدیریت کیفیت ، بهبود مستمر کیفیت با رویکرد جلوگیری از ایجاد مشکل و کاهش تفاوت ها و ضایعات در زنجیره تامین قطعات خودرو است . هر تامین کننده کوچک یا بزرگ می تواند این استاندارد را درخواست کند و در حال حاضر اکثر تامین کنندگان بزرگ دنیا این استاندارد را دریافت نموده اند.

سیستم مدیریت کیفیت که مبتنی بر IATF16949 می باشد. روشی است جهت تعریف ” چگونه یک سازمان میتواند جوابگوی نیازهای مشتریان و سهامدارانش باشد . همچنین ” چگونه بهبود مستمر کیفیت را ارتقا دهیم ” این سازوکار نیاز به سازمان هایی جهت تعریف اهداف و بهبود مستمر کیفیت دارد تا تمام فرآیند هارا ادامه داده و به اهداف تعیین شده دست یابد از دیگر اهداف آن استاندارد می توان به جلوگیری از ایجاد مشکلات بعدی اشاره نمود که بررسی نیازهای دقیق و ابزار های مهم صنعت خودروسازی را در بر می گیرد.

پیشتر استاندارد ISO /TS 16949/2009 همراه با iso9001:2008 سیستم مدیریت کیفیت جهت طراحی و توسعه ، تولید ، نصب و خدمات محصولات مرتبط با خودرو را تعریف می کرد. از موارد کاربرد آن ها می توان به تامین کنندگانی که در کار تولید مواد اولیه ، تولید قطعات و یا خدمات ، مونتاژ و گرمادهی ، جوشکاری رنگ آمیزی یا دیگر خدمات و عملیات پرداخت هستند نام برد .

استاندارد IATF 16949 چیست؟

این استاندارد راهنمایی و ابزار لازم برای شرکت ها و سازمان هایی را فراهم می کند که می خواهند همواره نیازهای مشتریان را پاسخگو باشند، از درست انجام شدن این مسیر اطمینان یابند . در این استاندارد “مشتری” بر همه چیز اولویت دارد و سازندگان و تامین کنندگان به نیابت از مشتری ها همواره بر کیفیت محصولات نظارت دارند .

این استاندارد براساس هفت اصل استوار شده است که به شرح زیر می باشند

  • مشتری محوری
  • پیشرو بودن
  • نیاز به مردم
  • رویکرد جامع
  • ارتقا همیشگی
  • تصمیم گیری گواه محور
  • مدیریت روابط و اطلاعات

در مقاله بعدی چرایی و چگونگی پیاده سازی استاندارد IATF را بررسی خواهیم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *